پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118062
قاضي پور: خودروسازان گفتند غلط کرده ايم!
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1560

هر ساله يا در واقع بگوييم با اتمام هر فصل، خودروسازان فغان سردادند که بايد قيمت هايمان گران شود. آنها همواره صدايشان بالاست که پول نداريم و فشار نقدينگي کمرمان را شکسته است. هر بار هم که با افزايش قيمت موافقت مي شود به بهانه اين که «پول نداريم» و «در حال نابودي هستيم»، به سختي زيربار قيمت هاي جديد مي روند .

به گزارش گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار؛ آنها مي گويند قيمت ها را بايد بازار آزاد تعيين کند و نه دولت يا شوراي رقابت. اما موضوع به همين جا ختم نمي شود. طرف ديگر مردم قرار دارند که نه از خودروسازان راضي هستند و نه از کيفيت خودروها. مردم نيز خواهان کاهش تعرفه واردات خودرو هستند و مي گويند حالا که قرار نيست در بازار خودرو ارزاني حاکم شود، چرا نبايد ماشين ساخت کره را که هم قيمت با محصولات داخلي است، سوار شويم.

کارشناسان همه بر اين موضوع اتفاق نظر دارند که بايد انحصار خودروسازان شکسته شود بدون آنکه اشتغال آسيب ببيند و در کنارش رقابت پذيري خودروسازان ايراني هم افزايش يابد. اما چگونه مي شود انحصار را شکست؟ دولت گذشته تصويب کرده بود که هر ساله ? درصد تعرفه واردات خودرو کاهش يابد. يک راه حل پيشنهادي اين است که هرسال تعرفه به ميزان معيني کاهش يابد اما در مقابل قيمت گذاري در بازار آزاد انجام شود و نه در ساختمان شوراي رقابت.

نادر قاضي پور، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي و نماينده مردم اروميه در ساختمان بهارستان، مي گويد: «اين ديدگاه صحيح است. اما از ديدگاه ديگر بخواهيم نگاه کنيم: بحث اشتغال و سرمايه جامعه در ميان است. اگر تعرفه را پايين بياوريم خودروسازي ايران تعطيل مي شود. ايران از معدود کشورهايي است که خودرو توليد مي کند. ما بايد با افزايش کيفيت، رقابت را افزايش دهيم .»

وي معتقد است: «نحوه توزيع خودروسازان اشکال دارد. شوراي رقابت هم براي خوروسازان شرط گذاشته است که اگر کيفيت را افزايش ندهند و نحوه توزيع را تصحيح نکنند، جريمه نقدي خواهند شد. رقابت وقتي است که ? تا ? کارخانه خودروسازي با يکديگر رقابت کنند. پيش از اين ايران خودرو و ديگر خودروسازان شريک يکديگر بودند. ما در شوراي رقابت اين ها را از يکديگر جدا کرديم. الان تعدادي از شرکت ها در نوع خود شريک هستند. ما بايد اينها را از هم جدا کنيم. ما بايد چند کارخانه ديگر هم راه اندازي کنيم که اين شرکت ها تنها وارد کننده نباشند بلکه از قطعه سازان نيز استفاده شود.»

قاضي پور تاکيد مي کند: «بايد طوري باشد که ??درصد خودرو در ايران توليد شود. سپس مي توانيم تعرفه واردات را حذف کنيم و بازار قيمت را تعيين کند.»

وي با بيان اينکه «سنديکاي خودروسازان مي گويند بايد حاشيه بازار ايجاد کنيم.» مي افزايد: «حاشيه بازار يعني دلالي، حقه بازي، کلاه برداري. ما با اين موضوع به شدت مخالف هستيم.»

نادر قاضي پور، تصريح مي کند: «مديرعاملان دو کارخانه بزرگ خودروسازي کشور، در کميسيون صنايع و معادن گفتند ما غلط مي کنيم چنين حرفي را بزنيم، ما تابع شوراي رقابت هستيم. آقا شيوا، رييس شوراي رقابت هم از قول خودروسازان گفتند که آنها گفته اند ما تابع دستورات شوراي رقابت هستيم.»

او که تاکيد دارد خودروسازان دستورالعمل شوراي رقابت را قبول دارند، مي افزايد: «خودروسازان گفته اند که دستورات شوراي رقابت را اجرا مي کنيم و آقاي نعمت بخش بيخود کرده است از طرف ما حرف زده است.»

منبع: افکار

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html